Fit de winter door

Te koud om te sporten? Welnee!

In de winter zijn de dagen korter, donkerder en kouder. Dan maar binnen blijven? Buiten sporten helpt juist tegen die winterdip. Dat kan op de piste, maar ook dichter bij huis. 

Joggen in de winter in het bos

Een winterdip, de winterblues of wintervermoeidheid. Hoe u het ook wilt noemen; feit is dat het gure winterweer niet direct een stimulans is voor onze gemoedstoestand. Wist u dat sporten in de frisse buitenlucht helpt tegen die winterdip? Een extra wandeling na het eten of een net wat groter rondje met de hond lopen helpen al om aan de aanbevolen 30 minuten bewegen per dag te komen. 

Wilt u nog een tandje extra bijzetten? Vier leuke manieren om actief de winter door te komen:

Trail running

Trailrunning

Een blokje rennen door uw eigen wijk is maar saai. Off-road lopen door de natuur, over onverharde wegen en waarbij u gebruik maakt van natuurlijke hindernissen: trailrunning geeft hardlopen een extra dimensie. 
www.trail-running.eu

Nieuwjaarsduik

Winterzwemmen

Een zeer effectieve vorm van bewegen. Allereerst maakt uw lichaam endorfine aan, wat zorgt voor een geluksgevoel. Daarnaast stimuleert het koude water uw bloedsomloop. Reden om toch mee te doen aan die nieuwjaarsduik?
www.nieuwjaarsduik.info

Herten in bos

Safari-joggen 

Flink doorlopen én tegelijkertijd wilde dieren spotten. Dit onder begeleiding van een natuurgids, waarbij u tijdens zonsopgang of -ondergang op zoek gaat naar de Veluwse ‘Big Five’.
www.safari-joggen.nl

Lopen op ijs

IJswadlopen 

Een aanrader voor elke natuurliefhebber. Hierbij wandelt u over de wadden door een imponerend landschap van ijsschotsen. Geen sprake van vorst? Dan is ‘gewoon’ Waddenlopen in de winter ook zeker de moeite waard.
www.ijswadlopen.nl

Goed voorbereid op wintersport

Uw hotel is geboekt, uw latten zijn in de wax gezet en u bent helemaal klaar voor een actieve vakantie op de piste. Denk ook aan de volgende zaken:

  • Verminder de kans op een blessure door een goede voorbereiding. Begin niet ongetraind aan uw wintersportvakantie. Wist u dat veel sportscholen speciale programma’s bieden voor wintersporters?
  • Vergeet uw warming up en cooling down niet. Belangrijk voor en na elke activiteit, zeker in de winter. Sporten in de kou is namelijk extra blessuregevoelig. 
  • Warme kleding is belangrijk. Kleed niet alleen uw romp warm aan, maar ook uw ledematen. Deze koelen namelijk als eerste af. 
  • Zorg dat u goed zichtbaar bent in het donker en draag kleding met reflecterende details.
  • Drink voldoende. Door het koude winterweer ervaart u minder snel dorst.
  • Warm douchen na een dag op de piste is heel verleidelijk, maar pas op. Ga niet met nat haar weer naar buiten. Bij extreme kou ligt het risico op onderkoeling op de loer.

Check uw reis- en zorgverzekering

Heeft u wintersportplannen? Check of uw zorgverzekering en reisverzekering voldoende dekking bieden. Bent u van de extreme sporten of skiet u graag off-piste? Dan is het waarschijnlijk nodig om bij te verzekeren. Wij adviseren u graag. Neem gerust contact met ons op.

Stel ons gerust uw vraag

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.